Hur vet du att sidan är seriös?

 

När du ska handla via nätet vill du naturligtvis se till att sidan du använder dig av är seriös och trygg. E-handel är idag väldigt stort i Sverige, men även i resten av världen är det e-handel som idag regerar. Om man inte har en stor kunskap och mycket erfarenhet av att shoppa online kan det kännas oroväckande. Vissa hemsidor kan se oseriösa ut direkt, medan andra kan se ut som väletablerade och mycket professionella företag, fast det egentligen inte är så.

Hur vet man då om en hemsida är seriös och finns det något sätt som man kan kontrollera detta? Ja, sanningen är att det faktiskt finns det. Visst kommer det att kräva lite mer från ditt håll, men å andra sidan kommer du också att känna dig säkrare med din order och beställning.

Så vet du att sidan är att lita på

Idag finns det tyvärr inga garantier för att en hemsida är professionell, men det finns fortfarande sätt som gör det lättare för dig att avgöra och därmed våga chansa. Vi listar vad som gäller!

  • Försök att inte lägga för mycket fokus på hur hemsiss=”alignright” style=”max-height: 250px; margin: 10px;” src=”https://giftstore.se/wp-content/uploads/2020/11/2-3.jpg” />dan ser ut. Det går alltid att visuellt vilseleda någon. Här bör du istället ha koll på innehållet på sajten och titta även om det finns några stavfel. Något litet stavfel är sällan ett problem, men är det många för man vara försiktigare.
  • En seriös och professionell e-butik ska kunna erbjuda dig lika bra service som i en fysisk butik. Det betyder att du ska kunna få kundsupport när du behöver. Titta att det finns kundtjänst och testa dig också av den genom att ringa eller ställa en fråga i chatten.
  • Betalningsmetoderna som erbjuds ska vara metoder som du känner igen och som är pålitliga. Det kan till exempel vara kreditkort som Visa och Mastercard, men det kan också vara PayPal, direkt banköverföring och Klarna.
  • Dina uppgifter ska vara i trygga händer och därför bör du aldrig shoppa från en sida som inte har en stark och bra kryptering. Detta kallas för en SSL-kryptering och är till för att kundens uppgifter inte ska hamna i felaktiga händer. Du kan säkerställa en kryptering genom att kika efter ett litet hänglås i webbläsaren vid adressfältet.