För att du ska känna dig trygg när du handlar på nätet, eller i en butik, är det viktigt att du känner till konsumentköplagen. Detta är en lag som man hör talas om lite då och då, t.ex. under skolåren, men som man lätt kan glömma bort om man inte har behövt använda sig av den vid en återkommande basis.
Enkelt förklarat kan man säga att konsumentköplagen är framtagen för att skydda konsumenter från oseriösa säljare och företag. Lagen gäller alltså när du har vänt dig till ett företag online eller i butik för att köpa en vara. Lagen inkluderar alla de regler som gäller om du t.ex. skulle behöva reklamera en vara för att det är fel på den eller vad som händer om du skulle vilja ångra ditt köp.
Till köparens förmån
Man kan tro att konsumentköplagen är till för att skydda företag. Till viss del är det också så, men främst är den till konsumentens fördel. För alla företag i Sverige gäller det till exempelvis att företag inte får ge dig några sämre köpvillkor än de som lagen säger. De får dock erbjuda dig saker eller villkor som är bättre och till din fördel. Du kan använda dig av lagen oavsett vilken vara det är som du köper eller oavsett om du handlar nytt eller begagnat.
Några exempel på varor som inkluderas av lagen är kläder, inredning och möbler, bilar och fordon och livsmedel. Det kan även handla om en vara som tillverkas efter dina önskemål, om du har beställt en bil med en specifik inredning.
På Hallakonsument.se kan du läsa mer om när lagen gäller och när den inte kan användas.